Skip to main content
Koningkerk
KONINGKERK Wijkgemeente De Open Hof

Bezoek website

OUDE KERK Wijkgemeente Martini
OUDE KERK Wijkgemeente Martini

Bezoek website

Organisatie

Er wordt gewerkt aan een nieuw formulier t.b.v. de Kerkbalans.

Tweede collecte is voor plaatselijke kerkelijke doeleinden
Eerste collecte met diaconaal doel:    

Collecterooster Protestantse Gemeente Voorburg 2020
     
5-jan-20   Wijkdiaconie
12-jan-20   Sociaal Fonds LV
19-jan-20   Havenproject Rotterdam
26-jan-20   De Hoop
2-feb-20   Financiële nood
9-feb-20   Diaconale Quotum
16-feb-20   Mission Aviation Fellowship
23-feb-20   Werelddiaconaat ZWO
1-mrt-20   Voorjaarszending (Bulgarije ZWO)
8-mrt-20    Missionair PKN
15-mrt-20   Paasgroeten
22-mrt-20   Binnenlands Diaconaat -Kerk in Actie
29-mrt-20   Open Doors
5-apr-20   Jeugdwerk PKN (JOP)
9-apr-20  witte donderdag Ouderenwerk
12-apr-20 Pasen  Voedselbank Stichting Buren
19-apr-20    Wijkdiaconie
26-apr-20   Pauluskerk
3-mei-20   Financiële nood
10-mei-20   SIV
17-mei-20   Sociaal Fonds LV
21-mei-20 Hemelvaart  Algemene doeleinden
24-mei-20   Vakantieweek voor ouderen
31-mei-20 Pinksteren Pinksterzending - Kerk in Actie
7-jun-20   AMCHA
14-jun-20   Vakantiegiften
21-jun-20    Bijdrage GHZV
28-jun-20   Hospice Vliethuys
5-jul-20   Ouderenwerk
12-jul-20   Financiële Nood
19-jul-20   Vliet en Burgh
26-jul-20   De Herberg
2-aug-20   Financiële nood
9-aug-20   Wijkdiaconie
16-aug-20   Zending - Kerk in Actie
23-aug-20   De Regenboog
30-aug-20   Sociaal Fonds LV
6-sep-20    Financiële nood
13-sep-20   Jeugdwerk (Jop) PKN
20-sep-20   Vluchtelingenwerk Nederland
27-sep-20   Pax Vredesweek PKN
4-okt-20   Kerk en Israël  PKN
11-okt-20   Algemene doeleinden
18-okt-20   Werelddiaconaat
25-okt-20   Wijkdiaconie
1-nov-20   Najaarszending
8-nov-20   Exodus
15-nov-20   Diaconaal Quotum
22-nov-20   Nederlands Bijbel Genootschap
29-nov-20   Kerstgiften
6-dec-20   Kerstgroeten
13-dec-20   Financiële nood
20-dec-20   Amnesty International
24-dec-20 Kerstnacht Kerk in Actie
25-dec-20 Kerst Kerk in Actie
27-dec-20   Noodfonds Vluchtelingenwerk
3-jan-21   Ouderenwerk

Wijziging Plaatselijke Regeling

Het besluit van de Algemene Kerkenraad van 15 juni 2011 tot de vorming van twee wijkgemeenten vraagt om een wijziging van de huidige Plaatselijke Regeling.

De huidige Plaatselijke Regeling is op 10 juni 2004 door de toenmalige Voorlopige Algemene Kerkenraad vastgesteld en is per 1 januari 2005 in werking getreden.

Voor de Plaatselijke Regeling is gebruik gemaakt van het model “Plaatselijke regeling voor gemeenten en kerken met wijkgemeenten” (model PR2), zoals deze met toelichting te vinden is op de website van de PKN.

Deze gewijzigde plaatselijke regeling is voorlopig vastgesteld door de Algemene Kerkenraad in zijn vergaderingen van 17 november 2011 en 19 april 2012.

Over deze gewijzigde Plaatselijke Regeling inclusief wijkgrenzen is de gemeente gekend en gehoord op 22 mei 2012.

 

PLAATSELIJKE REGELING ten behoeve van het leven en werken van de PROTESTANTSE GEMEENTE (met wijkgemeenten) te VOORBURG.

Deze Plaatselijke Regeling is vastgesteld door de Algemene Kerkenraad op 23 mei 2012 en is vanaf 1 juli 2012 geldig.

 

1. Samenstelling van de Algemene Kerkenraad (AK)

 

Artikel 1.1 Aantal ambtsdragers

De Algemene Kerkenraad bestaat uit de volgende ambtsdragers: 2 predikanten, 3 ouderlingen, 2 ouderlingen-kerkrentmeester en 3 diakenen en boventallig 1 preses en 1 scriba.

De niet boventallige ambtsdragers zijn volgens het onderstaand rooster door en uit de wijkkerkenraden aangewezen.

                                      2012               2016                2020 enz.
                                      t/m 2015         t/m 2019         t/m 2023

wijkgemeente A         poodk              poddk              poodk enz.

wijkgemeente B         poddk              poodk              poddk enz.

p = predikant; o = ouderling; d = diaken; k = ouderling-kerkrentmeester

 

2. De werkwijze van de Algemene Kerkenraad

Artikel 2.1 Aantal vergaderingen

De AK vergadert tenminste 6 maal per jaar.

 

Artikel 2.2

De vergaderingen van de AK worden tenminste 5 dagen van te voren bijeengeroepen door het moderamen onder vermelding van de zaken, die aan de orde zullen komen (de agenda).

 

Artikel 2.3

Van de vergaderingen wordt een schriftelijk verslag opgesteld, dat in de eerstvolgende vergadering door de AK wordt vastgesteld.

 

Artikel 2.4 Verkiezing moderamen

De in ordinatie (ord.) 4.8.2 genoemde jaarlijkse verkiezing van het moderamen geschiedt in de eerste vergadering van de maand september.

 

Artikel 2.5 Plaatsvervangers

In de vergadering genoemd in artikel 2.4 worden de plaatsvervangers van de preses en de scriba aangewezen.

 

Artikel 2.6 De gemeente kennen in en horen over

In de gevallen dat de kerkorde voorschrijft dat de AK de gemeente kent in een bepaalde zaak en haar daarover hoort, belegt de AK een bijeenkomst met de (betreffende) leden van de gemeente, die wordt

- aangekondigd in het kerkblad dat voorafgaande aan de bijeenkomst verschijnt en

- afgekondigd op tenminste twee zondagen, die aan de bijeenkomst voorafgaan.

 

In deze berichtgeving vooraf maakt de AK kenbaar over welke zaak hij de gemeente wil horen.

 

Artikel 2.7

In gevallen dat de kerkorde voorschrijft dat de leden van de gemeente hun oordeel, c.q. hun mening kenbaar kunnen maken, wordt het onderwerp in het kerkblad gepubliceerd en worden de volledige stukken gedurende een week ter inzage gelegd. Bij publicatie worden tijd en plaats vermeld. Reacties kunnen tot drie dagen na de periode van ter inzage legging schriftelijk aan de scriba van de Algemene Kerkenraad gestuurd worden.

 

Artikel 2.8

Tot de vergaderingen van de AK worden gemeenteleden als toehoorder toegelaten, tenzij de AK besluit een zaak in beslotenheid te behandelen. Datum, plaats en tijdstip van de vergaderingen van de AK worden in het kerkblad bekend gemaakt.

 

Artikel 2.9

Het lopend archief van de AK berust bij de scriba, met inachtneming van de verantwoordelijkheid van het College van Kerkrentmeesters voor de archieven van de gemeente uit hoofde van ordinantie 11-2-7 sub g.

 

Artikel 2.10

De AK kan zich in zijn taak laten bijstaan door commissies.

Deze commissies ontvangen voor hun samenstelling, werkwijze en rapportage een instructie.

 

3.1 De vermogenrechtelijke aangelegenheden – College van Kerkrentmeesters

 

Artikel 3.1.1

In het College van Kerkrentmeesters hebben, naast de in artikel 1.1 genoemde ouderling-kerkrentmeesters, nog tenminste 8 kerkrentmeesters overeenkomstig ord. 11-2-2 zitting. Daaronder 4 leden met een taak op het niveau van de gemeente en in ieder geval 3 leden per wijkgemeente. Het College van Kerkrentmeesters regelt de werkwijze in het college in een eigen regeling.

 

Artikel 3.1.2

Het College van Kerkrentmeesters wijst een administrateur aan.

De administrateur is gerechtigd de vergaderingen van het college bij te wonen en heeft daar een adviserende stem. Op hem is het bepaalde in ord. 4-2 betreffende de geheimhouding van toepassing.

 

Artikel 3.1.3

De penningmeester is bevoegd betalingen te doen namens de gemeente, met in achtneming van het door de AK vastgestelde beleidsplan en begroting tot een maximum van 10.000 euro per betaling.

Voor betalingen boven dit bedrag zijn voorzitter en penningmeester of secretaris en penningmeester gezamenlijk bevoegd. Bij afwezigheid of ontstentenis van de penningmeester treedt de voorzitter van het college op als diens plaatsvervanger.

 

Artikel 3.1.4

Tijdens de eerste collegevergadering na 1 september wijst het college de plaatsvervangers van de voorzitter en secretaris aan.

 

Artikel 3.1.5

Overeenkomstig ord. 11-4-3 heeft het College van Kerkrentmeesters de volgende taken aan de wijkraad van kerkrentmeesters toevertrouwd:

a. de zorg voor het kerkgebouw en de goede gang van zaken daarvan,

b. het beheer van de wijkkas.

 

3.2 De vermogenrechtelijke aangelegenheden – College van Diakenen

Artikel 3.2.1

In het College van Diakenen hebben, naast de in art.1.1 genoemde 3 diakenen, nog 4 diakenen overeenkomstig ord. 11-9-2 zitting, zodat het college totaal 7 leden telt. Daaronder in ieder geval de voorzitters van de wijkraden van diakenen.

 

Artikel 3.2.2

Het College van Diakenen wijst een administrateur aan.

De administrateur is gerechtigd de vergaderingen van het college bij te wonen en heeft daar een adviserende stem. Op hem is het bepaalde in ord. 4-2 betreffende de geheimhouding van toepassing.

 

Artikel 3.2.3

De penningmeester is bevoegd betalingen te doen namens de gemeente, met in achtneming van het door de kerkenraad vastgestelde beleidsplan en begroting tot een maximum van 10.000 euro per betaling. Voor betalingen boven dit bedrag zijn voorzitter en penningmeester of secretaris en penningmeester gezamenlijk bevoegd. Bij afwezigheid of ontstentenis van de penningmeester treedt de voorzitter van het college op als diens plaatsvervanger.

 

Artikel 3.2.4

Tijdens de collegevergadering in de maand september wijst het college de plaatsvervangers van de voorzitter en de secretaris aan.

 

Artikel 3.2.5

Overeenkomstig ord. 11-4-5 heeft het College van Diakenen de volgende taak aan de wijkraad van

diakenen toevertrouwd: beheer diaconale wijkkas.

 

3.3 De vermogenrechtelijke aangelegenheden - algemeen

Artikel 3.3.1

Voor 1 augustus maken de wijkkerkenraden na overleg met de wijkraden van kerkrentmeesters en diakenen de wensen en aandachtspunten van de wijkgemeenten voor de begroting voor het komende jaar kenbaar aan de colleges van kerkrentmeesters en diakenen, die deze, voor zover mogelijk, opnemen in de ontwerp begrotingen. Deze bepaling geldt ook voor de door de Algemene Kerkenraad ingestelde commissies.

 

Artikel 3.3.2 Het in de gelegenheid stellen van gemeenteleden hun mening kenbaar te maken over begroting en jaarrekening

Voor de vaststelling dan wel wijziging van de begroting en voor de vaststelling van de jaarrekening worden deze stukken in samenvatting gepubliceerd in het kerkblad. De volledige stukken kunnen gedurende een week worden ingezien. Bij de publicatie worden tijd en plaats vermeld. Reacties kunnen tot drie dagen na het einde van de periode van ter inzage legging worden gestuurd aan de scriba van de Algemene Kerkenraad.

 

4. Aantal en grenzen van de wijkgemeenten

Artikel 4.1

De Protestantse Gemeente Voorburg heeft twee wijkgemeenten.

 

Artikel 4.2

De grenzen van de wijkgemeenten zijn ingetekend op een topografische kaart en tevens vastgelegd door middel van een lijst van straatnamen (eventueel: en huisnummers) en postcodes die de grenzen van de wijkgemeenten vormen van welke documenten een afschrift aan deze plaatselijke regeling is gehecht.

 

Artikel 4.3

Voor de vaststelling dan wel wijziging van het aantal wijkgemeenten en de grenzen wordt het voorstel daartoe in samenvatting gepubliceerd in het kerkblad. De volledige stukken kunnen gedurende een week worden ingezien. Bij de publicatie worden tijd en plaats vermeld. Reacties kunnen tot drie dagen na het einde van de periode van ter inzage legging worden gestuurd aan de scriba van de Algemene Kerkenraad.

 

Toelichting

Artikel 1

Het aantal is conform ord. 4-9-2.

Wijkgemeente A is Opstandingskerk - Oude Kerk en

wijkgemeente B is Fonteinkerk - Koningkerk.

 

Artikel 2.1

Zie ord. 4-8-1

 

Artikel 2.6

De kerkorde kent verschillende vormen van “inspraak” door gemeenteleden:

a) het kennen en horen van, zoals bij regelingen (ord. 4-7-2), bij belangrijke vragen als toekennen van kiesrecht en toelaten doopleden tot het avondmaal (ord. 4-8-7).

Het kennen en horen gebeurt soms in de vorm van een beraad (bv. ord. 5-4 over andere levensverbintenissen).

b) een oordeel en mening kenbaar maken, zoals bij beleidsplan (ord. 4-8-7), begrotingen

(ord. 11-6-4) en aantal en grenzen wijkgemeenten (ord. 2-16-6 oordeel geven).

Deze twee vormen zijn nu in artikel 2.6 en 2.7 onderscheiden.

 

Artikel 2.8

Nu van deze mogelijkheid regelmatig gebruik gemaakt wordt, lijkt het goed om de vergaderdata bekend te maken.

 

Artikel 3.1.1

De vier leden op het niveau van de gemeente zijn de voorzitter en secretaris College van Kerkrentmeesters, de penningmeester van de gemeente en de kerkrentmeester personeel. Per wijkgemeente is er een kerkrentmeester financiën. Per kerkgebouw is er een kerkrentmeester beheer en een kerkrentmeester onderhoud.

 

Artikel 3.1.2

Zie ook ord. 11-2-5 (boekhouding en middelenbeheer niet in één hand).

 

Artikel 3.3.1

De voorbereiding van de begroting begint namelijk 1 augustus.

Aldus te Voorburg vastgesteld in de vergadering van de Algemene Kerkenraad van 23 mei 2012.

De Algemene Kerkenraad van de Protestantse Gemeente te Voorburg

 

Preses                                                           Scriba

Mw. M. Zebregs                                            J.A. Stoop

Diaconie van de Protestantse Gemeente te Voorburg.

      A.   Algemene gegevens.

Naam ANBI:

Diaconie van de Protestantse gemeente te Voorburg

Telefoonnummer 

070-3863502

RSIN/Fiscaal nummer:  824127651
KvK  763677

Website adres:

www.protestantsegemeentevoorburg.nl   

E-mail:


Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 

Adres:

Bruijnings Ingenhoeslaan 2

Postcode:

2273 KR

Plaats:

Voorburg

   

De Protestantse gemeente te Voorburg is een geloofsgemeenschap die behoort tot de Protestantse Kerk in Nederland. In het statuut (kerkorde) van de Protestantse Kerk staat dit in ordinantie 2 artikel 1 als volgt omschreven “een gemeente is de gemeenschap, die geroepen, tot eenheid, getuigenis en dienst, samenkomt rondom Woord en sacramenten “. (ordinantie 1 artikel 1 lid 1 kerkorde).

De gemeente vervult haar diaconale roeping in de kerk en in de wereld door in de dienst van barmhartigheid en gerechtigheid te delen wat haar aan gaven geschonken is, te helpen waar geen helper is en te getuigen van de gerechtigheid van God waar onrecht geschiedt. (Kerkorde artikel X lid 3).

De Diaconie van deze gemeente is een zelfstandig onderdeel als bedoeld in artikel 2 boek 2 Burgerlijk wetboek en bezit rechtspersoonlijkheid. Dit is ook vastgelegd in ordinantie 11 artikel 5 lid 2 van de kerkorde.

De kerkorde van de Protestantse Kerk in Nederland bevat o.m. bepalingen omtrent het bestuur, de financiën, toezicht en (tucht)rechtspraak die gelden voor de kerkleden, de gemeenten en andere onderdelen van deze kerk.

Deze kerkorde is te vinden op de website van de landelijke kerk: kerkorde Protestantse Kerk in Nederland.

De Protestantse Kerk heeft van de Belastingdienst een groepsbeschikking ANBI gekregen. Dat wil zeggen dat de afzonderlijke gemeenten, diaconieën en andere instellingen die tot dit kerkgenootschap behoren zijn aangewezen als ANBI. Dit is ook van toepassing op de diaconie van de Protestantse Gemeente te Voorburg, waaronder de twee wijkdiaconieën en de ZWO commissie vallen.

B. Samenstelling bestuur.

Het bestuur van de kerkelijke gemeente ligt bij de Algemene Kerkenraad en wordt gevormd door de ambtsdragers van deze gemeente. In onze gemeente telt de Kerkenraad 12 leden, die worden gekozen door en uit de leden van de kerkelijke gemeente.

Het College van diakenen telt 8 leden en is verantwoordelijk voor het beheer van de financiële middelen en eigendommen van de diaconie. De Algemene Kerkenraad is eindverantwoordelijk, wat tot uitdrukking komt in de goedkeuring van o.a. de begroting en de jaarrekening. Het college bestaat uit tenminste drie leden. Verder hebben zowel de kerkenraad als het college, door het toezicht op de vermogensrechtelijke aangelegenheden, contact met het regionaal college voor de behandeling van beheerszaken. (Ordinantie 11, art 3).

C. Doelstelling/visie.

De Protestantse Kerk verwoordt in de eerste hoofdstukken van de Kerkorde wat zij gelooft en belijdt. Dit vormt de basis van haar kerkstructuur, haar organisatie, haar kerkrecht, haar ledenadministratie, haar arbeidsvoorwaarden en haar financiën.

1 - De Protestantse Kerk in Nederland is overeenkomstig haar belijden gestalte van de ene heilige apostolische en katholieke of algemene christelijke Kerk die zich, delend in de aan Israël geschonken verwachting, uitstrekt naar de komst van het Koninkrijk van God.

2 - Levend uit Gods genade in Jezus Christus vervult de kerk de opdracht van haar Heer om het Woord te horen en te verkondigen.

3 - Betrokken in Gods toewending tot de wereld, belijdt de kerk in gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift als enige bron en norm van de kerkelijke verkondiging en dienst, de drie-enige God, Vader, Zoon en Heilige Geest.

D. Beleidsplan.

Op de website  beleidisplannen  van de Protestantse Gemeente Voorburg vindt u het gehanteerde beleidsplan. Het beleidsplan is 2023 herzien, waarin rekening is gehouden met het inmiddels geopende diaconale centrum.

E. Beloningsbeleid.

De diaconie heeft geen betaalde diaconale krachten in dienst.

Leden van kerkenraden, colleges en commissies ontvangen geen vergoeding voor hun werkzaamheden. Alleen werkelijk gemaakte onkosten kunnen worden vergoed.

F. Verslag Activiteiten.

De kerkenraad heeft de algemene eindverantwoordelijkheid voor het in stand houden van een
levende gemeente. Dat doen zij door zoveel mogelijk gemeenteleden in te schakelen bij het plaatselijk werk. Enkele taken zijn conform de kerkorde gedelegeerd naar afzonderlijke colleges, waaronder het College van Kerkrentmeesters en het College van Diakenen. Zij waken over de financiële slagkracht van de gemeente en leggen via een jaarverslag rekening en verantwoording af aan de kerkenraad. Het jaarverslag van het College van Diakenen kunt u vinden op de website www.protestantsegemeentevoorburg.nl Hierin vindt u alle verslagen van de diaconale activiteiten die het afgelopen jaar hebben plaatsgevonden.

G. Voorgenomen bestedingen.

De verwachte bestedingen (begroting) sluiten als regel nauw aan bij de rekeningen over de voorgaande jaren. Het plaatselijk diaconaal werk vertoont een grote mate van continuïteit:

In de kolom begroting in het overzicht onder H is dit cijfermatig in beeld gebracht.

H. Verkorte staat van baten en lasten met toelichting.

Onderstaande staat van baten en lasten geeft via de kolom begroting inzicht in de begrote ontvangsten en de voorgenomen bestedingen van de diaconie in het verslagjaar. De kolom rekening geeft inzicht in de daadwerkelijk gerealiseerde ontvangsten en bestedingen.

De voorgenomen bestedingen voor het komende jaar zullen niet sterk afwijken van de voorgenomen bestedingen van het verslagjaar.

 

Protestantse gemeente te Voorburg

College van Diakenen - Jaarrekening 2022

   jaarcijfers totaal 2023

Toelichting jaarrekening 2022

Algemeen

Tezamen met de rest van Nederland lieten we in het begin van dit boekjaar de meest vervelende karakteristieken van de Corona-pandemie achter ons. Voor het kerkelijk leven en de daarbij zo belangrijke ‘ontmoeting’ brak de zon weer door. In haar kielzog kon ook de diaconie haar functies weer op de traditionele wijze oppakken. Huisbezoeken, diaconale projecten, aandacht voor elkaar en onze omgeving en de collecten: het geheel kon weer als vanouds worden georganiseerd. We zijn daar dankbaar voor.

Al snel pakten zich aan deze heldere hemel de donderwolken samen. Een door velen niet meer voor mogelijk gehouden oorlog op het Europees continent en de consequenties daarvan laten diepe sporen na. Hoe is het mogelijk? Wat een verschrikkelijke dingen kunnen mensen elkaar aandoen. De diaconie steunt uiteraard de vluchtelingen en probeert de consequenties in onze samenleving waar mogelijk op te vangen. Of het nu financieel of door middel van gepaste aandacht is. Wij bidden tot God dat Hij ons hierbij tot steun kan zijn, dat aan deze verschrikkelijke oorlog een onmiddellijk eind mag komen. 

In de jaarrekening laten de geschetste ontwikkelingen ook diepe sporen na. Oplopende rente en een neergaande aandelenbeurs veroorzaakten een negatief beleggingsresultaat van € 566.465 op de bij IBS ondergebrachte portefeuille. De fors opgelopen inflatie (9,97% op jaarbasis) zorgde er bovendien voor dat het vermogen in reële termen niet in stand gehouden is.

Het voor de diaconie uitgestippelde beleid is het afgelopen jaar overeenkomstig de doelstellingen uitgevoerd. Het Diaconaal Centrum ‘Bij Bosshardt’ is begin november door notabelen van het Leger des Heils en de gemeente Leidschendam-Voorburg geopend. Inmiddels wordt uitgebreid van de gecreëerde faciliteiten gebruik gemaakt.

Door onze gemeenteleden is – in samenspel met de diaconie - een bestemmingsfonds tegen energiearmoede gevormd van € 28.713, waarmee een bijdrage kan worden geleverd aan het opvangen van de gevolgen van de oplopende energiekosten voor huishoudens binnen Voorburg die dat nodig hebben. 

Staat van Baten en Lasten

Samenstelling resultaat

Het totaalresultaat over het boekjaar 2022 sluit af met een negatief saldo van € 96.348 (begroting 2022 negatief € 4.380). Voegen we hieraan de bedragen toe die per saldo onttrokken zijn uit de bestemmingsreserves, dan daalt de vermogenspositie van € 3.950.535 per ultimo 2021 tot € 3.317.531 per ultimo 2022 (een daling van € 633.004). 

Aan de basis hiervan ligt een operationeel resultaat van negatief € 76.250 (budget negatief € 102.380). De incidentele resultaatscomponenten (B en C) zijn als volgt opgebouwd:

 - Gerealiseerd koersresultaat       

-47.901

(budget positief  € 33.000) 

 - Ongerealiseerd koersresultaat  

-508.853

(budget positief  € 67.000) 

 - Onttrekking reserve koersverschillen

+ 508853

(budget negatief € 67.000)

 - Onttrekking reserve Bij Bosshardt   

+55986

(budget positief  € 65.000)

 - Toevoeging reserve energiekosten

-28.713

(budget nihil)

 - Onttrekking reserve energiekosten   

+530

(budget nihil)

Totaal saldo B en C van staat baten en lasten    -  €    20.098 (budget positief  € 98.000)     

Samenstelling operationeel resultaat

De opbrengst van rente en dividend ligt met € 9.270 ongeveer op het niveau van 2021 (budget € 4.750). De overschrijding vindt haar herkomst in een laatste renteboeking vanuit een SKG-deposito (€ 3.115) en een bescheiden opbrengst uit de beleggingsfondsen.

De collecten en giften namen ten opzichte van 2021 met € 12.844 toe tot een niveau van € 81.319 (budget € 59.100). Onder de giften bevinden zich de bijdragen van gemeenteleden om een fonds te vormen voor mensen die door toenemende energielasten in de problemen raken (totaal € 18.185). Vanuit de totaalopbrengst ‘levend geld’ is € 39.632 aangewend voor externe collectedoelen (2021 € 36.559).

Aan plaatselijk diaconaal werk is in 2022 € 91.290 besteed (2021 € 31.601). Naast de uitgaven voor het Diaconaal Centrum ‘Bij Bosshardt’ (€ 55.986) zijn hiermee tal van projecten financieel gevoed. Gedacht moet hierbij worden aan het project ‘koken voor de buurt’, de actie vakantietas, het Zomerkamp GHZV, ouderenmiddagen/presentjes, kerst- en vakantiegiften voor hen die het nodig hebben, noodhulppakketten, boodschappenbonnen, ondersteuning sociale buurtprojecten enzovoort. Het secretarieel jaarverslag omvat een meer gedetailleerde uitwerking van deze activiteiten, die als de kern van het lokale diaconale werk kunnen worden gezien.

De kosten van beheer, administratie en archief zijn met € 18.283 ruimschoots hoger dan in 2021 (€ 13.585) en het budget (€ 13.930). Van deze kosten heeft € 3.000 betrekking op de afrekening met het kerkelijk bureau in 2020 en € 725 op 2021 na het oplossen van een meningsverschil hieromtrent. Verwacht wordt dan ook dat deze kosten zich op een lager niveau stabiliseren.

Energiefonds

Na het oplopen van de energieprijzen gedurende het jaar 2022 heeft de diaconie besloten een fonds te vormen waarmee mensen kunnen worden ondersteund die hierdoor financieel in de problemen komen. Onze gemeenteleden hebben – met een bedrag van € 18.185 – ruimschoots gevolg gegeven aan deze oproep. Daarbij heeft de diaconie besloten om elke storting van € 190 aan te vullen tot € 300. Hiermee is een fonds ontstaan van € 28.713.

Inmiddels is besloten het fonds in drie gelijke delen op te splitsen die bestemd zijn voor respectievelijk individuele financiële ondersteuning van diaconale relaties van de kerk, door maatschappelijk werk aangedragen relaties en voor de voedselbank (waar mensen met financiële problemen zich het eerste zullen melden). Uitgangspunt is dat deze onderverdeling gaandeweg kan worden aangepast als dat wenselijk wordt geacht.

Diaconaal Centrum ‘Bij Bosshardt’

In het jaar 2022 is hard gewerkt om het Diaconaal Centrum ‘Bij Bosshardt’ te realiseren. Op basis van de door de Algemene Kerkenraad gedragen besluitvorming zijn kerkrentmeesters aan de slag gegaan om verbouwingen binnen de Koningkerk te realiseren (verbinden van twee vergaderzalen, verzorgen van een uitgang aan de tuinzijde, de aankleding van de verkregen ruimte en het realiseren van keukenfaciliteiten). Financiering hiervan heeft door de diaconie plaatsgevonden.

Het Leger des Heils heeft de inrichting van de verkregen ruimte en de ‘reshare-kledingwinkel’ voor haar rekening genomen en zorgt voor parttime bezetting van de huiskamer. De relaties tussen de Kerk en de Diaconie alsmede de samenwerking tussen Diaconie en Leger des Heils zijn contractueel vastgelegd en goedgekeurd door het CCBB (Classicale College ter Behandeling van Beheerszaken). De ‘huiskamer’ wordt door de Diaconie van de kerk gehuurd en – voor zover noodzakelijk – ter beschikking gesteld voor gebruik door het Leger des Heils. Een onafhankelijk bestuur, waarin de Diaconie en het Leger des Heils vertegenwoordigd zijn, verzorgt de bestuurlijke aansturing.

Financieel is een bedrag van € 55.986 aan de in 2021 gevormde voorziening van € 150.000 onttrokken (budget € 65.000). De enigszins verlate oplevering heeft hierbij voor een lager dan verwacht huurbedrag gezorgd, naast een enkele investering die in 2023 zal plaatsvinden. 

Het Diaconaal Centrum is begin november 2022 feestelijk geopend en trok – inclusief de openingsreceptie – in totaal 300 bezoekers gedurende de laatste maanden van het jaar. De start van de huiskamer mag dan ook ‘veelbelovend’ worden genoemd. De huiskamer- en ‘reshare-activiteiten’ zijn geconcentreerd op woensdag en donderdag. Op vrijdag wordt het project ‘koken voor de buurt’ uitgevoerd en de ‘huiskamermaaltijden’ georganiseerd. Daarnaast wordt de ruimte gebruikt voor kerkelijke activiteiten. 

Beleggingen

 

Beleggingsmandaat IBS

De door IBS beheerde beleggingsportefeuille omvatte aan het begin van het boekjaar een belang van € 2.797.022. Overeenkomstig het aangekondigde beleid is in twee tranches een bedrag van € 400.000 aan het beleggingsdepot toegevoegd. Op grond van instabiliteit van de markt is een derde tranche in de vorm van liquiditeit vastgehouden. 

Na verrekening van het negatieve vermogensresultaat (€ 556.754), dividend/rente (€ 1.382) en de bij de beleggingsportefeuille behorende kostenlast (€ 11.083) resteert een eindwaarde van € 2.630.567. Per saldo een negatief resultaat van € 566.455 (2021 positief 311.608). De consequenties van de oorlog in Oekraïne doen zich markant en negatief gevoelen.

Het ‘total return’ op de portefeuille bedroeg negatief 18,45%. Een performance lager dan de gehanteerde benchmarks (MWCI-index, FTSE Euro Bonds), hetgeen met name wordt verklaard door de afwezigheid van beleggingen in defensie-industrie en de onderweging van de traditionele energiesector als gevolg van het gekozen duurzame beleggingsbeleid. Desalniettemin stemt de ‘performance’ niet tot tevredenheid. Evaluatie vindt in 2023 plaats.

Beleggingen in eigen beheer

In eigen beheer is belegd in sociale vastrentende beleggingen. Het betreft woonvermogen van het Leger des Heils (250.000, rente-opbrengst 1,9%), een belegging in OICO-credit met onderliggende vastrentende waarden (€ 30.362) en enkele diaconale leningen (€ 3.785). De aanwezige voorziening is verhoogd van € 2.300 tot € 3.785. Mede door de waarderingsgrondslagen – deze vastrentende waarden zijn door afwezigheid van een marktwaarde op nominale waarde gewaardeerd – hebben zich in dit deel van de portefeuille geen sterke vermogensschommelingen voorgedaan.

Beleggingsstatuut

Een aanpassing van het beleggingsstatuut is in voorbereiding. Het concept is inmiddels uitgewerkt en afgestemd met het CCBB. Definitieve besluitvorming wordt voorgelegd aan de Algemene Kerkenraad.

Toelichting begroting 2023

Het cijfermateriaal voor het jaar 2023 wordt sterk beïnvloed door de ontwikkelingen die zich in het jaar 2022 hebben voltrokken. 

Zoals aangekondigd en verwerkt in de begroting van 2022 is inmiddels het Diaconaal Centrum Bij Bosshardt gerealiseerd en geopend. Binnen de Koningkerk is daarmee – in samenwerking met het Leger des Heils – een huiskamer voor en door de buurt gerealiseerd. De benodigde investeringen zijn in 2022 verwerkt. De uitgaven voor het ‘huiskamerproject’ bestaan in 2023 uit de benodigde huuruitgaven en daarmee samenhangende lokale diaconale inspanningen.

Bedroeg het operationeel tekort in het budget voor 2022 € 102.380 (realisatie 2021 - € 21.267), in het budget voor 2023 wordt – door bovengenoemde invloeden – rekening gehouden met een tekort van € 67.661.

Beleidsmatig wordt erop ingezet dat een belangrijk deel van het negatieve operationeel resultaat wordt gefinancierd vanuit het strategisch resultaat op het kernvermogen (de beleggingsportefeuille). Naar het zich laat aanzien worden deze uitgangspunten in 2022 niet gerealiseerd. De verliezen op beleggingsportefeuille zijn fors. Desalniettemin blijft de lange termijnvisie ongewijzigd. Deze uitgangspunten zijn in de begroting verwerkt.  De daling van de algemene reserve – exclusief mutatie koersverschillen en bestemmingsreserves – komt uit op € 7.647 (budget 2022 - € 4.380).

Na de samenstelling van het budget is nieuw beleid ingezet in de vorm van de oprichting van een fonds ter bestrijding van energie-armoede. Voorzien is dat de diaconie aan dit fonds een bijdrage levert van € 5.500. Het tekort zou met dit bedrag toenemen.

Opbrengsten uit renten, dividenden en beleggingen

Als gevolg van de lage rentestand zijn de bestaande deposito’s niet verlengd. De directe beleggingsopbrengsten in het budget voor 2023 omvatten de intrestopbrengsten op sociale belegging in woonvermogen van het Leger des Heils.

Collecte-opbrengsten en giften

Voor het jaar 2023 is een nieuw collecte-rooster samengesteld. In de samenstelling van de collectedoelen zijn enkele wijzigingen doorgevoerd. De verdeling over externe doelen, Zending Werelddiaconaat en Ontwikkelingssamenwerking en de uitgaven-bijdragen is ongewijzigd ten opzichte van 2022/2021. Verwacht wordt dat de collecte-opbrengsten circa 3% toenemen ten opzichte van 2022. De afdrachten aan het diaconaal quotum volgen deze ontwikkeling.

Kosten

De kosten voor administratie en archivering zijn begroot op € 14.265 (budget 2022 13.930). Hieronder zijn verantwoord de bijdrage voor het functioneren van het kerkelijk bureau, de externe administratiekosten en de jaarrekeningcontrole. Rekening is gehouden met een inflatie van rond 5 procent.

Op basis van de prognose voor 2022 en de daling van de waarde van de beleggingsportefeuille zijn de kosten voor vermogensbeheer in het budget voor 2023 lager vastgesteld (11.656 ten opzichte van 15.000 in het budget voor 2022). De verwachte bankkosten nemen toe van 1.000 in 2022 tot 2.608 in het budget voor 2023.

Diaconaal werk plaatselijk

Bij de post ‘ondersteuning van personen’ is een stijging voelbaar vanwege ten opzichte van voorgaande jaren. Hieronder worden bijvoorbeeld onze bijdrage aan het sociaal fonds en de vakantie- en kerstgiften geadministreerd. Het totaal van de individuele ondersteuning is in het budget voor 2023 vastgesteld op € 22.718. Rekening is gehouden met een inflatie van rond 5% in 2023.

Onder de rubriek ‘overige kosten diaconaal plaatselijk werk’ worden onder meer de uitgaven verantwoord voor het Diaconaal Centrum Bij Bosshardt. Zijn in 2022 naast huurlasten de investeringen verantwoord (totaalbudget 2022 € 65.000), in 2023 bestaan de uitgaven uit voor Bij Bosshardt uit huurlasten en sociale ondersteuning (budget 2023 € 30.000). Dit bedrag wordt – elders in de begroting – ten laste van de geformeerde bestemmingsreserve gebracht. Daarnaast worden er onder deze begrotingspost de lasten voor projecten verantwoord zoals ‘koken voor de buurt’.

Afdrachten door te zenden collecten

Van de collecte opbrengsten wordt in totaal naar verwachting € 43.956 direct afgedragen aan externe doelen (budget 2022 € 36.700). Het restant van de collecte opbrengsten maakt onderdeel uit van de uitgaven met betrekking tot diaconaal plaatselijk werk.

Incidentele baten

De begrotingsmethodiek om het strategisch rendement van 3,4% te presenteren in het budget voor 2023 blijft voor 2022 ongewijzigd gehandhaafd. Vanuit het strategisch rendement worden de plaatselijke diaconale uitgaven (diaconaal centrum) gefinancierd. Bekend mag worden verondersteld, dat de werkelijke beleggingsopbrengsten in 2022 sterk negatief zijn.

Van het strategisch rendement wordt verondersteld dat 1/3 wordt gerealiseerd en 2/3 via koerswinsten aan de voorziening koersverschillen wordt toegevoegd. 

De uitgaven voor het Diaconaal Centrum Bij Bosshardt (€ 30.000) wordt uit de daartoe geformeerde bestemmingsreserve onttrokken.

Totaalsaldo

Aan het Eigen Vermogen – exclusief mutaties in de voorziening voor koersverschillen en bestemmingsvoorzieningen – wordt € 7.647 onttrokken. 

De begroting is samengesteld op het moment dat er van het initiatief om een energiefonds te formeren en een actieve rol te spelen op het gebied van energie-armoede. Gemeenteleden en diaconie sparen hier samen om een fonds te formeren van € 15.000 euro dat alleen voor de bestrijding van energie-armoede zal worden uitgegeven. De verwachting is voorshands dat de diaconie € 5.500 aan dit fonds bijdraagt. Zoals eerder vermeld neemt het negatieve saldo van baten en lasten hiermee dienovereenkomstig toe.

Wij spreken de hoop en het vertrouwen uit dat de vermogenspositie in 2023 zich zodanig zal herstellen dat de beleidsdoelstelling (handhaven van het kernvermogen) kan worden gerealiseerd en daarmee de ruimte ontstaat voor additionele diaconale projecten.

Visie

Het College van Kerkrentmeesters (CvK) is verantwoordelijk voor een aantal in de kerkorde omschreven taken. Dat betekent niet dat al deze taken ook feitelijk door ouderlingen-kerkrentmeesters dienen te worden uitgevoerd: in ieder geval dient het college deze zaken te coördineren. Het college is in haar handelen verantwoording verschuldigd aan de Algemene Kerkenraad (AK). Het college dient daarbij samen te werken met AK en wijkkerkenraden.

Beleid door het CvK is steeds afgeleid beleid van het beleid van de AK.

Overeenkomstig de plaatselijke regeling is de verantwoordelijkheid voor de gebouwen primair belegd bij de wijken. Het CvK treedt hier coördinerend op. De financiële middelen zijn met uitzondering van de wijkkassen centraal belegd, mede in het licht van de vermogensrechtelijke verantwoordelijkheden van het College. Daarmee wordt de noodzaak tot overleg afgedwongen.

Beleid en strategie

De grootste uitdagingen van de PGV in de komende jaren zijn in de visie van het CvK:

  • Het bijeen en betrokken houden van de PGV ondanks de ingrijpende besluiten en maatregelen van de afgelopen jaren;

  • De aanhoudende financiële tekorten, daarmee samenhangend de langzame uitholling van het vermogen en bedreiging van de voor het beroepingswerk vereiste solvabiliteit;

  • De vergrijzing en daarmee samenhangende afnemende ledenaantallen.

De PGV is daarin overigens niet alleen, vele gemeenten binnen de PKN worstelen hiermee. De situatie van de PGV is door de vermogenspositie nog relatief gunstig.

 

De beleidsplannen van de AK en de wijken geven maar beperkt aan hoe de AK en/of de wijkkerkenraden met deze thema’s om willen gaan. De PGV past in deze:

  • terughoudendheid met het inzetten van het beschikbare vermogen,

  • het terugdringen van kosten waar mogelijk en

  • (onderzoek naar) maatregelen om de inkomsten te vergroten.

Tegelijkertijd moet niet uit het oog worden verloren, dat het primaat ligt bij het zijn van een levende gemeente, en dat daarvoor waar nodig middelen moeten kunnen worden ingezet. De balans luistert echter nauw. Vanuit haar verantwoordelijkheden heeft het CvK in deze een middelengerichte rol te spelen, als adviseur van de kerkenraden, soms ook als bewaker van middelen en processen.

Middelenbeheer

Financiën

Begrotingen en jaarrekeningen worden door het CvK voorbereid en vastgesteld door de AK. Het CvK overlegt in de voorbereiding van de begroting met de wijken en AK over de plannen voor de komende jaren en gebruikt deze informatie mede als basis van de op te stellen begroting.

Legaten en erfstellingen worden beneficiair aanvaard. Legaten die specifiek aan een bepaald doel of een bepaalde wijk zijn toebedeeld worden als reservering zichtbaar gemaakt op de balans. In het overleg met de wijken over de begroting wordt tevens de besteding van voor de wijk bestemde reserveringen aan de orde gesteld. Het beleid inzake reserveringen wordt voorbereid in het CvK en vastgesteld in de AK.

De wijken hebben zeggenschap over de wijkkassen. De toedeling van middelen aan de wijkkassen vind plaats volgens het wijkkasbeleid uit 2009. Dit houdt in dat gelden die de wijk ontvangt voor 60% worden bepaald door het aantal leden, voor 40% door het aantal wijken.

De PGV belegt aan de hand van een beleggingsbeleid. Dit beleid wordt periodiek in de AK getoetst en daar vastgesteld. Laatstelijk is dit in 2012 gebeurd.

Gebouwen

De komende jaren staan in het teken van een beweging naar minder kerkgebouwen. Het exploiteren van niet langer voor de eredienst of huisvesting van predikanten benodigd vastgoed is geen taak voor de gemeente. Als zich een dergelijk geval voordoet zal het CvK streven naar afstoten van een dergelijk object. De Algemene Kerkenraad heeft in haar vergadering van 17 september 2015 de uitgangspunten voor de verkoop van kerkgebouwen opnieuw voorlopig vastgesteld. De AK kiest voor het volgende:

  • Uitgangspunten

Voor hergebruik en herbestemming uitgaan van de prioriteiten uit de leidraad[1] die de Synode in 2009 aan de kerkenraden heeft gegeven:

    • hergebruik door een andere christelijke gemeenschap uit de oecumene;
    • hergebruik door een binnen het christendom fungerende gemeenschap waarmee geen kerkelijke verbondenheid bestaat;
    • hergebruik door groepen van andere godsdiensten;
    • hergebruik door een sociaal-culturele instelling;
    • commercieel en profaan hergebruik.
  • Toetsing in elke concrete situatie koper en bestemming aan de criteria dat deze “geen schade berokkenen aan het beeld van de kerk” en de eenheid van de aanwezige kerk bewaren

Voor de resterende gebouwen is een inhaalslag in het onderhoud noodzakelijk. Te midden van het verdriet over het verlies van kerkgebouwen leeft bij delen van de gemeente ook de behoefte om de resterende gebouwen te verbeteren op basis van intensiever gebruik of het terugdringen exploitatielasten. De tegenstelling tussen investeren in gebouwen en afstoten van andere leidt tot spanningen in de gemeente. Besluitvorming in deze zal slechts kunnen plaatsvinden in AK verband.

Mensen voor de gemeente

De rechtspositieregelingen van de PKN voor predikanten en voor personeel zijn leidend voor het omgang in arbeidvoorwaardelijke zin met predikanten en personeel.

Aangaande predikanten heeft de AK in 2012 het besluit genomen de predikantsformatie terug te brengen naar 3,0 fte, gelijkelijk verdeeld over de beide wijken. De PGV beweegt zich dan ook in die richting. Noodzakelijke afwijkingen van deze lijn behoeven steeds besluitvorming in de AK. Waar de kerkorde het primaat rond het beroepingswerk en de omgang met predikanten bij de kerkenraden legt, treedt het CvK uitsluitend faciliterend op.

Aangaande het personeel van de PGV is het CvK de instantie die verantwoordelijk is voor het aanstellen van personeel. Dit gebeurt in overleg met de wijken voor zover het om aan de wijken toe te delen personeel betreft. Het CvK streeft er naar het bestand aan betaald personeel te minimaliseren, in verband met de financiële situatie van de PGV. Hierbij is een groter beroep op vrijwilligers noodzakelijk. Waar vrijwilligers niet te vinden zijn, zal betaald personeel worden ingezet dan wel worden ingehuurd. Een eventuele keuze om bepaalde diensten niet meer te leveren, zal steeds in overleg met AK en wijkkerkenraden worden gemaakt. Uitgangspunt is dat noodzakelijke afvloeiing van personeel zo veel mogelijk plaatsvindt door natuurlijk verloop: vanuit zorg voor het personeel, maar ook vanwege de kosten die een en ander met zich meebrengt vanwege de rechtspositieregeling.

Medewerkers Kerkelijk Bureau

Al lange tijd wordt samengewerkt met de Protestantse Gemeente Rijswijk rond het Kerkelijk Bureau. Voor het einde van 2017 dient een keuze gemaakt te worden voor verder te gaan met een eigen kerkelijk bureau of verdergaande schaalvergroting door samenwerking met andere kerken binnen de PKN, of uitbesteding van noodzakelijke functies.

Kosters

Recente ervaringen in de PGV wijzen uit dat betaalde kosters noodzakelijk zijn om de bedrijfsvoering in de gebouwen op orde te houden. Een combinatie van uitsluitend vrijwilligers met een schoonmaakbedrijf leidt tot overbelasting van de vrijwilligers. Wel lijkt het mogelijk voor de zondagse eredienst meer dan nu gebruik te maken van vrijwilligers. In de Koningkerk blijft een koster-beheerder functie bestaan in verband met de zalenverhuur. In de Oude Kerk is een kosterfunctie voldoende.

Kerkmusici

Zowel in de Oude Kerk als in de Koningkerk is een cantor organist aangesteld. In deze situatie zal vooralsnog geen wijziging optreden. In beide kerken wordt ruimte geboden voor muziekbeoefening door vrijwilligers.

Vrijwilligersbeleid

Een in 2011 door het CvK uitgevoerde beleidsstudie brengt in kaart welke taken die nu nog door betaalde krachten worden uitgevoerd door vrijwilligers kunnen worden verricht. Het werven van vrijwilligers is echter geen taak van het CvK. Het CvK kan wel faciliteren door het formuleren van duidelijke taakomschrijvingen voor die zaken die eventueel door vrijwilligers kunnen worden verricht, en het beschikbaar stellen van middelen voor benodigde cursussen, voor zover de Algemene Kerkenraad daarvoor ruimte in de begroting schept.

Management van processen

Financiële processen

De financiële administratie komt niet in aanmerking voor uitvoering door vrijwilligers. Het CvK draagt zorg voor voldoende functiescheiding tussen boekhouding en kashandelingen.

Door de AK is in 2013 beslist dat de accountantscontrole kan plaatsvinden op het niveau van een beoordelingsverklaring. In 2017 moet het CvK opnieuw toetsen of behoefte bestaat aan een verdergaande controleverklaring.

Ledenadministratie

De ledenadministratie wordt gevoerd in Scipio online door het kerkelijk bureau. De administratie is voor inzage toegankelijk voor de wijkcoördinatoren van de afzonderlijke wijken. De wijkcoördinatoren geven mutaties van de wijkouderlingen en predikanten door aan het kerkelijk bureau ter verwerking, en mutaties uit Scipio aan de wijkouderlingen en predikanten.

Registers

Het KB houdt doop- en belijdenisregisters bij. Huwelijksregisters worden niet bijgehouden. Het bijhouden geschiedt in Scipio en in een papieren register dat op het kerkelijk bureau aanwezig is.

Archieven

De archieven van de PGV worden beheerd door een archiefcommissie. Deze bestaat uit vrijwilligers. De commissie is organisatorisch opgehangen aan het CvK, en werkt op instructie daarvan. De archieven van de kerk worden bewaard in de Koningkerk, en periodiek overgedragen aan het gemeentearchief van de burgerlijke gemeente. In deze beleidsperiode zal de relatie tussen CvK en archiefcommissie verder worden uitgediept.

Handboek interne beheersing

Sinds 2011 wordt door het college gewerkt aan een handboek, initieel vanuit een financiële invalshoek, waarin voor het CvK van belang zijnde procedures worden gebundeld. Het handboek beoogt nieuwe kerkrentmeesters inzicht te geven in binnen de PGV gehanteerde werkwijzen en het tegengaan van kennisverlies bij vertrek van kerkrentmeesters. Het handboek kan tevens dienen ter ondersteuning van de accountant bij zijn controlewerkzaamheden betreffende de jaarrekening. Het handboek is een levend document.



[1] Nota “Een protestantse visie op het kerkgebouw”, met name blz. 31vv